Oude foto oostkerk

De Oostkerk

De Oostkerk is een indrukwekkende, achthoekige koepelkerk in Middelburg, gebouwd in de bloeiperiode van de Gouden Eeuw. Tussen 1646 tot 1667 verrees dit majestueuze bouwwerk, gebouwd in Classicistisch-Barokke stijl. Met name de ornamenten aan de buitenkant staan bol van Renaissance-symboliek – opmerkelijk voor een kerk die speciaal is gebouwd voor de protestantse eredienst. De rijke versieringen zijn ook aangebracht om uiting te geven aan het zelfbewustzijn van de machtige handelsstad Middelburg – na Amsterdam in de tijd de belangrijkste VOC-stad.

De Oostkerk is zo bijzonder omdat die al die tijd nagenoeg intact is gebleven. Dit in tegenstelling tot vele andere monumentale gebouwen in de binnenstad van Middelburg, die vooral tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren zijn gegaan. De Oostkerk behoort tot de top-100 van Rijksmonumenten in ons land.

Van koepelkerk naar cultuurkoepel

Sinds 2017 is het gebouw niet meer in gebruik als kerk, maar worden er diverse culturele en maatschappelijke activiteiten georganiseerd, zoals concerten, tentoonstellingen en literaire lezingen. In de stijlvolle, intieme ambiance van De Oostkerk wordt elk evenement een belevenis waarbij het monumentale gebouw steeds van grote toegevoegde waarde is. De akoestiek in De Oostkerk wordt alom geroemd door artiesten en publiek.

Oostkerk Verlicht

Het De Rijckere-orgel

Het orgel in de Oostkerk, een achtkantige barokke koepelkerk gebouwd van 1648-1667, werd in 1782 door de Vlaamse gebroeders De Rijckere opgeleverd. Het werd echter direct afgekeurd vanwege o.a. onbruikbare windladen en slecht geïntoneerde registers. Joachim Reichner uit Den Haag werd verzocht het instrument te verbeteren. In 1783 voltooiden de Middelburgse stadsorgelmaker Johannes van Overbeek, zijn zoon en Reichner jr. het orgel. Tussen 1970 en 1974 vond een algehele restauratie plaats door de firma Leeflang. In muzikaal opzicht is het orgel uniek. Het is een instrument met een Hollands karakter in de draagkracht en de helderheid van de prestanten, terwijl de fluiten en tongwerken een duidelijk Vlaams karakter hebben.
Het orgel heeft 37 stemmen, verdeeld over 3 klavieren en pedaal.

In de zomermaanden en nog diverse andere data zijn er ook orgelconcerten in de Oostkerk

Orgelconcerten